משמעויות והשלכות של גיזום הרמת נוף בעצים

כל איש מקצוע מתחום הגינון שעובד במועצות מקומיות בארץ נתקל כמה פעמים ביום באחד מהמשפטים הבאים כנראה: "העץ הזה מביא לי רק צרות, תראה איזה גודל. פחד אלוהים!! למה לא לגזום אותו?!", " תראה כמה לכלוך העץ הזה משאיר מהעלים שלו", "הפירות של העץ הזה… מביאים כל היום עטלפים שעושים פה קקי!" והמשפטים עוד רבים ומגוונים…

ניתן להתייחס לסוגיה הזו בשני אופנים. הגישה הראשונה נוקטת בכך שיש לבחון את בקשת התושב בצורה מקצועית, עניינית ,לבחון ולהציע פתרונות אשר לא בהכרח יחייבו בגיזום. או במידה וכן, שהגיזום יעשה באופן מדוד. לצד זאת, ישנם אנשים מקצוע אשר יעדיפו לרצות את התושב ויגזמו את העץ. לרוב, במקרים כאלו, הגוזם יבצע גיזום 'הרמת נוף' כדי 'להרגיע' את השטח. גיזום הרמת נוף הוא זול יחסית, לא דורש כלי עבודה בגובה ומבוצע בזמן קצר לעומת גיזומים אחרים.

מה זה גיזום הרמת נוף בעצם?

למעשה, זהו גיזום של העלווה והענפים בחלקים התחתונים של העץ. לעיתים, מופע זה נתפס בעיני רבים כ"נאה" או ש"כך עץ צריך להראות".  בפוסט זה אנסה להסביר למה גיזום זה , לרוב, איננו נותן מענה בהיבט הפחתת סיכונים בעצים ולרוב גם איננו פותר קונפליקט שהעץ יוצר עם המרחב. לעיתים, גיזום זה עשוי להזיק ולפגוע בעץ לאורך זמן.

עצי ברוש מצוי אשר עברו הרמת נוף. צילום: עידו נדב
עצי 'ברוש מצוי' אשר עברו הרמת נוף | צילום: עידו נדב

מתי גיזום הרמת נוף כן יעיל?

במקרים בודדים ובהם העץ מהווה קונפליקט עם סביבתו, כמו למשל למעבר הולכי רגל, תנועת כלי רכב, במקרים דוגמת אלו גיזום זה הינו הכרחי. עם זאת, הוא נדרש להיות פעולה מדודה אשר יישומה נשקל באופן מקצועי טרום ביצועה.

לעיתים, כשאנחנו מבצעים ניהול סיכונים בעצים, אנו נדרשים לביצוע של הפחתת משקלים בעץ וזאת במטרה להפחית סיכוי לכשל בעץ. עם זאת, לרוב, במקרים אלו, ההמלצה היא לבצע גיזום בענפים העליונים והכבדים של העץ שגיזום בנקודות אלו הוא בעל השפעה משמעותית על משקל נוף העץ ועל הפחתת הסיכוי לכשל. בניגוד לגיזום זה, גיזום הרמת נוף לא משפיע באופן משמעותי על משקל נוף העץ ואף עשוי להעלות את הסיכוי לכשל.

למה זה מזיק?

  1. פגעי אקלים (קרינה): עץ בוגר, לאורך חייו מבצע התאמות והסתגלויות על פי מבנהו והסביבה בה הוא גדל. לאחר גיזום הרמת נוף אנו חושפים את גזע העץ לשמש. לפגיעת קרינה זו על הגזע השפעה על העץ, שכן, הגזע איננו מורגל לכמות אנרגיה זו. חשיפת הגזע לקרינה ישירה עשויה להוביל לירידה בתפקוד העץ באופן זמן קצר או ארוך, בהתאם למין העץ ומאפייני הגזע שלו.
  2. פגיעה במאזן האנרגיה של העץ: העץ הוא מפעל לייצור אנרגיה, כאשר העלים הם הפועלים. העלים מייצרים אנרגיה בתהליך הנקרא פוטוסינתזה ומשותף לכל הצמחים, בו בעזרת אנרגיית השמש העץ מקבע פחמן דו חמצני והופך אותו לסוכר.לאחר ביצוע הרמת הנוף אנו מדללים כמות פועלים משמעותית מאותו מפעל שכן העלווה בחלקיו התחתונים של העץ קריטית לייצור האנרגיה בו. ברוב העצים, פעולה זו פוגעת במאזן האנרגיה החיוני לתפקודו ועשויה לפגוע בתפקוד העץ לאורך זמן.
  3. יציבות העץ: העלווה הצפופה בחלקיו התחתונים של העץ מהווה גורם משכך לפגיעת הרוחות. הלכה למעשה, עלווה זו סופגת חלק מכובד מעוצמת הרוח. כאשר אנו גוזמים את העלווה התחתונה בעץ אנו גורמים לחשיפה מוגברת של שלד העץ לרוח אשר עשוי להוביל להעלאת הסיכוי לכשל.
  4. הגברת אידוי מים מהקרקע בסביבת בית שורשי העץ: העלווה התחתונה מסייעת להצללת הקרקע בסביבת העץ ועל ידי מפחיתה את אידוי המים הזמינים מהקרקע בסביבת בית השורשים. גיזום הרמת נוף עשוי גם להוביל לעלייה באידוי המים מהקרקע בסביבת העץ ובכך פוגעת במאזן המים בו, דבר אשר עשוי להוביל לפגיעה בסביבת הית בגידול של העץ.
קזוארינה שבטבטית אשר עבר הרמת נוף
עץ 'קזוארינה שבטבטית' אשר עבר הרמת נוף | צילום: עידו נדב

מכאן, ניכר כי ישנם חסרונות רבים וחוסר תועלת בגיזום מסוג הרמת נוף. חסרונות אשר מבטלים את היתרונות שהנוף הנמוך מספק לנו. חשוב לבחון את הצורך בגיזום העץ טרום ביצועו. גיזום שלא לצורך עשוי להשפיע באופן שלילי את בריאות העץ, יציבותו ומופעו לאורך זמן. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע טרום ביצוע גיזום ומומלץ להמנע בגיזום הרמת גובה שלא לצורך. צוות האגרונומים של פתילת המדבר עומד לרשותכם במידה ויש צורך בייעוץ זה.

עצי סיסם הודי עם הרמת נוף משמעותית
עצי 'סיסם הודי' עם הרמת נוף משמעותית | צילום: עידו נדב

סקירה מדעית: אגרונום עידו נדב

שיתוף מאמר

דילוג לתוכן