צריף בן גוריון

את הדברים הבאים אמר ראש הממשלה דוד בן גוריון בשנת 1962, בעת שחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרי לאום ואתרי הנצחה הובא לקריאה ראשונה בכנסת:

"עץ בן שבעים שנכרת – לא יוכל לבוא במקומו שום מבנה מועיל חדש. אין תמורה לעץ עתיק. המשמיד עץ כזה עוקר שורשי אדם. אין שום בניין או חשמל חשוב יותר מעץ. אקליפטוס עבות, שקמה ישנה, חורש אלונים – הם שורשי האדם. בניין תוכל להקים כאן או שם, ולעץ בן מאה אין תמורה…".

במהלך חודש נובמבר, נדרשנו להגיע לצריפו של בן גוריון בקיבוץ שדה-בוקר על מנת לבחון את העצים הרבים אשר נמצאים בסביבת הצריף. מלבד מספר עצי אשל עתיקים, רוב העצים הבוגרים במתחם צריף בן גוריון ניטעו בשנות ה- 70 ורובם ממין אורן ירושלים.

ראוי לציין את חשיבותו הרבה של מקום היסטורי זה. מדובר באתר שקולט עשרות אלפי מבקרים בשנה ומשמר מבנים היסטוריים, כך שבמקרה של קריסת עץ או בד משמעותי, ייתכן נזק לאדם או למבנים שלא יהיה ניתן לשקמם.
שמחנו לראות כי מצב העצים, על אף גילם ותנאי הסביבה היובשניים, טוב מאוד.

whatsapp-image-2018-12-06-at-09-29-56

העצים במתחם הינם בריאים, ללא כשלים חריגים. 3 סיבות עיקריות לכך:

  1. תחזוקה נכונה ואיכותית במהלך כל השנים. העצים נגזמו נכון ועוצבו היטב על מנת להוות אלמנט נופי מצל ובטוח.

  2. תנאי הסביבה היובשניים אשר מפחיתים באופן משמעותי את שבירות העצים. עצים באזורים יובשניים, נוטים לרוב להיות הרבה פחות שבירים, בהשוואה לאותם מיני העצים הנטועים באזורים לחים יותר.

  3. עצים החשופים יותר לרוחות, נוטים לפתח רקמות תמיכה וחיזוק איכותיות יותר, כך שגם במקרה זה, העצים במתחם הצריף צפויים להיות הרבה פחות שבירים.

אך עצים אלו מזדקנים, ובעתיד עלולות להתחיל תופעות שליליות כמו שבירת גזע, קריסת בדים או חלילה התהפכות העץ (קריסת העץ עם בית שורשיו). גיל עצי אורן עד לתמותה פתאומית, שבירת גזע או התהפכות הינו בין 80 ל- 120 שנים (ע"פ תורת ניהול היער קק"ל, 2014), אך ייתכן ובתנאי המדבר היובשניים, טווח גילאיים זה צפוי להשתנות, לחיוב או לשלילה.

לאור דברים אלו, אנו צריכים להיערך לאותם כשלים פתאומיים. בשל העובדה כי העצים מעוצבים היטב וללא תופעות שליליות כמו בדים כבדים או זוויות חיבור חדות, הפתרון האפשרי הוא מערך כבילות עצים. מטרת הכבילות היא להסיט את הגזע הנשבר הרחק מאזורים קולטי קהל ומבנים בעלי חשיבות, או למנוע את קריסתו לקרקע ולהשאירו קרוב לגזע. לכן, ישנה חשיבות יתרה לבעל מקצוע מנוסה לעבודה זו.

יש לשקול, כבר היום, על נטיעות חליפיות בסביבת העצים הקיימים במטרה שיחליפו את העצים הבוגרים בעוד מספר שנים. את בחירת מיני העצים רצוי לערוך עם שתלן או גנן המתמחה בשתילות באזור הר הנגב ואנו ממליצים לשקול בחיוב מיני איקליפטוס שונים כגון: איקליפטוס הצווארון, איקליפטוס טרולי ומינים מקומיים כמו שיטת הנגב ושיטה סלילנית.

שמחנו להיות לקחת חלק משמעותי במפעל ייחודי שכזה.
נקווה, שכפי שדוד בן גוריון שאף, עצים בוגרים ישומרו היטב לאורך שנים כפי שעשינו בפרוייקט זה.

whatsapp-image-2018-12-06-at-09-30-39

סקירה מדעית: אגרונום נעם ביבי

שיתוף מאמר

דילוג לתוכן